Terminology

Sjargong refererer til spesielle uttrykk, fraser eller ord som brukes i et bestemt felt eller yrke, slik som juss, sport, medisin, næringsliv osv. Vanligvis forstås sjargong av brukerne i det aktuelle området; det er vanskelig for andre mennesker å forstå. Når det er sagt, er eSports-sjargong et eget område, og det har et bredt spekter av setninger og terminologier som brukes av tippere og spillere. Og mens noen av disse terminologiene er spillspesifikke, er andre generelle terminologier.

Sjargong er en viktig del av eSport. For det første må det være god kommunikasjon mellom eSports-spillere, fans, tippere og andre interessenter. For eSports-veddere kan sjargong være forskjellen mellom å vinne og tape. Selvfølgelig skal ingen plassere et spill hvis betydningen de ikke forstår.

E-sport og konkurransespillsjargongMOBA-spillterminologiSjargongen til FPS-spill

Siden sjargongbiblioteket for esport er dypt, lønner det seg å bruke tid på å lære om språket før du setter det første veddemålet. Det beste er at det ikke er langt fra mulig å forstå disse terminologiene. Dette blogginnlegget søker å avdekke noen av de mest brukte terminologiene i e-sportens verden.

Section icon
E-sport og konkurransespillsjargong

E-sport og konkurransespillsjargong

  • Esport: Videospill med konkurransescener. Noen av de mest populære eSportene inkluderer CS: GO, League of Legends og Dota 2.
  • Soneinndeling: Tvinge motstanderne til å forlate et område ved bruk av aggresjon. Dette har som mål å gi spillerens side et konkurransefortrinn ved å sikre det sikreste området.
  • Assistere: Gir skade til en motstander og lar dem deretter bli drept av en lagkamerat. For eksempel kan en spiller treffe en fiende og bevege seg bort en stund. Når en lagkamerat kommer og dreper fienden, scorer spilleren en assist.
  • Bakdør: Snik bak eller rundt en fiende uten å vite det, sannsynligvis fordi fokuset deres er et annet sted. Når de innser det, er det allerede for sent.
  • Bots: Spillere kontrollert av en datamaskin, men som menneskelige spillere kan konkurrere med under spillingen. Bots lar spillere finpusse ferdighetene sine før konkurranser.
  • Tilfeldig tallgenerator: Forkortet til RNG, refererer dette til et element av tilfeldighet inkludert i noen spill, for eksempel Hearthstone.
  • Leir: Når spillere slår leir, holder de seg på et fordelaktig sted, for eksempel et hjørne, og melker det for drap eller gjenstander. Innfartsruter på dette stedet er vanligvis begrenset.
  • Combo: En sekvens av angrep hvor det ene fører til det neste. Dette fratar en motstander fluktsjanser. De kan ikke engang blokkere eller motarbeide angrepet.
  • Krets: Alle esport-arrangementene i et kalenderår. For eksempel inkluderer Dota 2's Circuit Minors, The International, Majors og veldedighetsbegivenheter.
  • Bære: Når en spiller presterer bra for å oppveie lagets dårlige prestasjoner, og laget går hele veien for å ta seier, sies den spilleren å ha båret laget.
  • Buff: Refererer til en effekt, evne eller trolldom som øker en karakters kraft.
  • Benekte: Involverer en motstander som prøver å utføre en handling mot en spiller, men spilleren motvirker for å nøytralisere handlingen. For eksempel, når en spiller tar en powerup før en motstander som så den først, sies han å ha nektet motstanderen.
  • Betting Edge: En fordel en tipper har fremfor en sportsbook. Denne fordelen kan oppnås på flere måter, inkludert å utvikle et marginutnyttende spillsystem eller studere spill/kamper for å få kunnskap som hjelper spilleren med å plassere vinnende spill.
  • Agn: Å late som om de er svake for å lokke en motstander inn i en situasjon der de lett kan bli overmannet.
  • KDA-forhold: KDA (kills, deaths, assists) ratio er antall drap, dødsfall og assists som tilskrives en spiller i en kamp.
  • Nybegynner: En spiller som er ny i en bestemt spilltittel. Noobs trenger tid til å forstå hvordan spillet fungerer.
  • Gank: Flere spillere angriper én motstander. Motstandere som klarer å unnslippe en gank uten hjelp fra lagkameratene antas å være veldig dyktige og mektige. Noen fortsetter til og med å drepe ganker.
  • Glasskanon: En spiller som dreper eller får poeng for laget sitt veldig effektivt, men likevel er sårbar, og et enkelt mål for motstandere er kjent som en glasskanon. I FPS er glasskanoner de spillerne kan kjøpe uten våpenlager. I MOBA er glasskanoner vanligvis helter med høy skade per sekund.
  • Utvikler: Et firma som produserer esport-spill. Selvfølgelig er det spill produsert av mer enn ett firma. Et klassisk eksempel er Call of Duty.
  • Objektiv: Spesielle mål eller mål som setter spillerens lag i en fordelaktig posisjon. Mål kan inkludere slike ting som et monster som tilbyr en buff til et lag.
  • Kiting: Å bevege seg bort fra en forfølgende motstander mens du holder en relativt trygg avstand.
  • Sitte barnevakt: Assisterer ofte lagkamerater slik at de får mer kraft til å fortsette å kjempe.
  • Ungling: Hold deg i jungelen for å få gull og erfaring i stedet for å drepe nøytrale.
  • Bygge: Når en spiller bygger, forbedrer de sin base eller karakter ved å gi dem evner og gjenstander. Fokusområdet avhenger av type bygg. Disse områdene kan omfatte forsvar og skade.
  • Klan: Spillere som spiller flerspillerspill regelmessig er kjent som en klan.
  • Trener: Trenere er figurer/karakterer som er ansvarlige for å forbedre ytelsen til et lag. De gjør det ved å gi råd, taktikk og strategi. De kan også analysere statistikken til motstanderne.
  • Stikke: Holder seg på trygg avstand og slipper løs skade på en motstander i biter til de gir opp.
E-sport og konkurransespillsjargong
MOBA-spillterminologi

MOBA-spillterminologi

Mens mange MOBA (multiplayer online battle arena)-spill er tilgjengelige i dag (fra og med 2022), Dota 2 og League of Legends er utvilsomt de mest populære og mest spilte i denne sjangeren. Dermed lønner det seg å se på disse to.

  • Tanky: Tanks er karakterer som, til tross for at de er trege, er svært vanskelige å drepe fordi de kan skryte av massevis av robust rustning.
  • Myk: Dette er store mordere, f.eks. skyttere og leiemordere, men de er veldig svake når det kommer til forsvar. Det faktum at de ikke kan forsvare seg gjør dem squishy (de kan lett bli drept). For å sikre at de overlever lenge, beveger de seg rundt på kartet med stor forsiktighet, og sikrer at de bare deltar i kamper de kan vinne med færrest kombinasjoner, for eksempel en eller to.
  • Mater: En feeder er en spiller som hele tiden blir drept av motstanderne. Matere kan imidlertid være sjeldne i konkurrerende kamper.
  • AoE: AoE, som i sin helhet er Arena of Effect, er en ferdighet hvis effekt merkes over hele motstanderens område (som valgt av spilleren) i stedet for bare en enkelt motstander. Denne ferdigheten kommer godt med når du har å gjøre med mange motstandere som befinner seg i et enkelt lite område.
  • Skyver: Intensjonen til et lag om å flytte sine kryper oppover banen til motstanderne for å ødelegge dets hemmere, brakker, tårn eller tårn. En push kan utføres av et lag eller én spiller; dette avhenger av spillets progresjon og situasjon.
  • Punktum: DoT (Damage over Time) er gjenstander som forårsaker skade på motstandere gradvis gjennom forgiftning, blødning eller brenning.
  • Ultimat: En spesiell mesters viktigste ferdighet.
  • Jordbruk: Drap og sist treffende kryp/minions i banefase.
  • Første blod: Det første drap under en MOBA-kamp. Morderen får vanligvis bonusgull.
  • FF: Når en lagkamerat ber laget om å "tappe", å gi opp spillet og overgi seg.
  • AA: AA betyr Auto Attack, når spilleren ikke bruker andre evner enn det grunnleggende angrepet (det kan enten være nærkamp eller avstand).
MOBA-spillterminologi
Sjargongen til FPS-spill

Sjargongen til FPS-spill

Det desidert mest populære FPS-spillet er CS: GÅ. Her er noen terminologier du må mestre før du gir spillet en sjanse.

  • Øko runde: Å tape flere påfølgende runder kan skade økonomien til et lag, og frata dem muligheten til å kjøpe varer for de neste rundene, som er kjent som øko-runder.
  • Tent: En spiller mottar skade i den gjeldende runden, han sies å være tent.
  • Molly: En av CS: GOs fem granattyper. Det er vanligvis ment å hindre motstandere fra å få tilgang til et bestemt kartpunkt.
  • Kobe: Å drepe en motstander med en langdistansegranat.
  • Anti-øko runde: Dette er når et lag kjøper rustning som er i stand til å gi mer penger per drap mens de møter motstandere som er på en øko-runde.
  • Forsterkning: To eller tre spillere jobber sammen for å overvinne en hindring og få en terrengkant over motstanderne.
  • Rotasjoner: Bevegelse av spillere fra ett punkt på kartet til et annet for formål å forsvare eller angripe sistnevnte.
  • Topp Fragger: En vellykket drepe en motstander. Det betyr også de mest effektive spillerne når det gjelder poeng og drap.
  • Skutt oppringer: Også kjent som en kaptein i spillet, er en Shot Caller en beslutningstaker i spillet i saker som kartkontroll, rotasjoner og administrasjon.
  • Erke fiende: En nemesis er en fiende som tok ned spilleren mange ganger på rad - uten å drepe dem tilbake.
Sjargongen til FPS-spill