Sportsbegivenhetene

December 29, 2022

LAN eller Online: En Make-Or-Break for eSports-spillere

Emil Hansen
WriterEmil HansenWriter
ResearcherHaruki NakamuraResearcher

Den globale pandemien har ført til en boom i eSports-tipping. Det stoppet også LAN-turneringer, men førte til fremveksten av online-turneringer. Imidlertid kommer live LAN-turneringer tilbake med lettelser av nedstengninger og immuniseringsprogrammer som viser seg å være effektive. 

LAN eller Online: En Make-Or-Break for eSports-spillere

Når du plasserer spill på eSport, er det viktig å ta hensyn til om det aktuelle arrangementet spilles online eller på et lokalnettverk (LAN). Spillere som tar seg tid til å undersøke årsakene til en spillers opp- og nedturer i en gitt kamp har større sjanse for å vinne innsatsene sine i fremtiden.

Hvis du vil lære mer om effektene av LAN versus online turneringer på eSports betting, Fortsett å lese.

LAN vs. Online-turneringer: Hva er forskjellen?

Først må vi definere hva vi mener når vi diskuterer LAN eller nettturneringer. Local Area Network (LAN)-spill forekommer blant personer som er fysisk tilstede på samme sted i stedet for eksternt over internett.

De fleste LAN-er finner sted på stadioner og sendes direkte på nettsteder som Twitch og YouTube. Ikke bare er atmosfæren annerledes, men det er også setene, bordplaten, plassen og lokalet.

Under en nettkonkurranse bruker deltakerne internett til å koble seg til en server et annet sted. Spillerne er spredt fysisk og geografisk, noe som betyr at de må bruke sine egne datamaskiner og internettforbindelser hjemme.

Under disse turneringene kan spillere være sikre på at deltakerne bruker et oppsett de er kjent med og som vil maksimere ytelsen. I motsetning til dette vil spillere ikke få noe å si i oppsettet sitt under LAN-arrangementer, og vil i stedet ha å gjøre med det utstyret som leveres.

Å satse på en LAN eSports-turnering krever at man vurderer spillernes ferdighetsnivåer og arrangementets omfang, reiselogistikk, press, spillernes kapasitet til å samhandle med hverandre gjennom en kamp, og muligheten for en hjemmebanefordel.

Selv om det er sant at spillere kan konkurrere i online e-Sports-turneringer fra bekvemmeligheten av sine egne hjem, må de fortsatt håndtere problemer med serverforsinkelse eller "ping" (varigheten det tar før data overføres til serveren og tilbake). , noe som kan være spesielt problematisk avhengig av de relative plasseringene til teammedlemmene og serveren.

Ping: Hovedfaktoren som skiller LAN versus nettturneringer

"Ping" er et begrep som brukes i nettspill for å indikere tiden det tar før en spillers handlinger gjenspeiles i serverens svar. Begrepet "lag" refererer til en økning eller plutselig økning i tiden det tar for en kommando utstedt av utstyret ditt å bli mottatt og behandlet av spillserveren eller for en kommando utstedt av serveren å bli bekreftet av enheten din. Det kalles "ping", og å ha et lavt ping innebærer mindre forsinkelse og en mer flytende spillopplevelse.

Tidsenheten som brukes til å måle et ping er millisekundet (forkortet "ms"). Generelt sett er et ping på 15 millisekunder eller mindre enestående, 15 til 45 millisekunder er fantastisk, og 45 til 100 millisekunder er tolerabelt. Pinger over 100 ms kan være vanskelige å spille med, mens ping over 250 ms vanligvis ikke kan spilles.

Avhengig av spillerens ferdighetsnivå og spillet som spilles, kan disse pingene være spillbare eller ikke. Spill som Massive Online Battle Arenas (MOBAs) og førstepersonsskytespill (FPS) er notorisk mottakelige for ping, med de fleste spillere som rapporterer problemet mellom 50 og 90 millisekunder. Online rollespill (MMO) og sanntidsstrategispill (RTS) er mer tilgivende for større ping, mens turbaserte spill knapt legger merke til det.

Hvor avgjørende er ping i konkurransedyktig spill?

I konkurrerende spill spiller ping ofte en større rolle enn det gjør for tilfeldige spillere. De fleste store profesjonelle e-sportsturneringer arrangeres på LAN-sentre for å redusere effekten av latens. Det er en god måte å sikre at spillernes innsats, ikke nettverkets hastighet, bestemmer spillets utfall.

Lage en eSports-spillstrategi basert på LAN vs. Online-turneringer

Her er noen faktorer du bør vurdere når du bygger din esport-spillstrategi basert på om ditt favoritt eSport-spill holder LAN eller online turneringer.

Å kjenne spillerpreferanser

En spillers preferanser for ulike arrangementer kan variere avhengig av individet. Online eSports-turneringer gjør det mulig for spillere å konkurrere fra komforten av sitt eget hjem eller et kjent lagmiljø.

Derimot må en spiller venne seg til omgivelsene og utstyret på et LAN-arrangement. Driverproblemer fra å skifte maskinvare til forskjellige enheter er en vanlig bekymring når du bruker et annet system, spesielt i spill som CS: GO, der det å ha et perfekt mål kan bety forskjellen mellom seier og tap.

Selv om det å spille hjemme har mange fordeler, risikerer det også å få en spiller til å miste konsentrasjonen og spille under potensialet sitt. Som idrettsutøver kan du oppleve at det å spille foran et høyt, entusiastisk publikum øker drivkraften og besluttsomheten din.

Evaluer tidligere forestillinger

Et lags evne til å kommunisere i en LAN-turnering kan bli hindret av den store publikumsstørrelsen og påfølgende støynivåer. Mens spillere kan se hverandres skjermer, er effektivt teamarbeid i stor grad avhengig av verbal kommunikasjon. Derfor vil seriøse spillere ofte utforske et lags nasjonalitet før et LAN-arrangement.

Siden de fleste spillere på et e-sports lag med blandet nasjonalitet ikke vil være i stand til å kommunisere med hverandre på morsmålet, kan de ha en større ulempe. Selv om slike lag er velkjente i Dota 2, er stander tilgjengelige på store konkurranser som The International for å dempe effekten av tilskuerstøy.

Forstå folketrykk

Publikumsstørrelser varierer avhengig av arrangementet. I League of Legends, for eksempel spilles hver ligas ordinære sesong over LAN, om enn før et relativt begrenset publikum i et studio. Større arenaer kan romme folkemengdene som forventes å delta på verdensfinalen.

Noen ganger kan et mindre talentfullt lag vinne et LAN-arrangement ved ganske enkelt å spille sitt vanlige spill og ikke la presset komme på dem. Ikke alle kan prestere på sitt beste under intens gransking av et levende publikum, men noen idrettsutøvere trives under byrden av et slikt miljø.

Feil og mental styrke

Hver spiller føler press når de deltar i konkurrerende e-sporter, men de reagerer alle på det forskjellig. Noen spillere kan oppleve at spillinnstillingen er en stor distraksjon, og forlenger effekten av feil som ellers ville blitt glemt etter noen minutter.

Du kan lære mer om en spillers sannsynlige respons på en utfordrende situasjon ved å analysere ytelsesdataene deres etter at de har gjort en kritisk feil. Vær oppmerksom på dette mens du satser på LAN eSports-turneringer, hvor innsatsen er høyere, og en spillers mentale styrke kan bli testet av et tapt skudd eller en mislykket gank.

Vurderer plassering og reise

Seriøse tippere innen e-sport vil allerede ta hensyn til reisenes innflytelse på et lags prestasjoner på et arrangement. Siden jetlag kan påvirke en spillers prestasjoner betydelig og, i forlengelsen, lagets sjanser for å lykkes i en konkurranse, tar mange lag nå tiltak for å sikre at medlemmene deres har tilstrekkelig tid til å komme seg etter effektene av langdistansereiser.

Å gjøre noen kort undersøkelser om plasseringen av et LAN-arrangement og sammenligne det med deltakernes hjemregion eller tidligere konkurransesider kan gi nyttig informasjon. 

Før du satser, bør spillere vurdere faktorer som spillerens kjennskap til den lokale kulturen, språket og kjøkkenet.

Selv om det kan være mindre synlig i e-sport, tyder statistiske bevis på at lag som presterer på et bedre nivå når de konkurrerer i hjemlandet har en mindre fordel. Hjemmelaget har hjemmebanefordelen, siden de ikke trenger å reise like langt, og publikum heier dem frem. Motstanderne deres må kjempe med publikums fiendskap, muligens apati, som kan demoralisere og svekke moralen.

Siste tanker

Denne artikkelen forklarer hvorfor det er nyttig å vite hvilke spillere som har størst sannsynlighet for å vinne i hvilke arrangementer, og hvordan denne kunnskapen kan styre innsatsstrategien din. Mange esportspillere gjør feilen ved å anta at lagenes prestasjoner i LAN eller online-turneringer er identiske. Ved å huske på den tidligere informasjonen og gjøre noen foreløpige undersøkelser, kan du unngå denne fallgruven og gi deg selv en bedre sjanse til å slå oddsen.

About the author
Emil Hansen
Emil Hansen
About

Emil Hansen fra Oslo er en pioner innen lokal tilpasning av online kasinoinnhold i Norge. Med en nøyaktig sans for detaljer og en dyp kjærlighet til sine norske røtter, bygger han bro mellom kasinoverdenen og hjertet av Norge.

Send email
More posts by Emil Hansen

Siste nytt

Raging Bolt: The New King of Pokémon VGCs Metagame
2024-04-10

Raging Bolt: The New King of Pokémon VGCs Metagame

Nyheter